1. Programlama dili derleyicileri yazılan kodları ilk adımdan son adıma kadar sıra sıra okurlar.
2. Eğer kodlarda bir mantık ya da yazım hatası varsa, ekrana hata mesajını yazdırıp dururlar bu olaya programın patlaması diyoruz.
3. Eğer hata yoksa tek tek tüm komutları okuyup kodların sonucunda oluşan programı bize gösterirler.
4. C++ dilinde kodların sonuna “ ; “ konur. Ve kodlarımız { } parantezleri ( bloklar ) arasına yazılır.
Temel kodlar:
//#include :İngilizcede dâhil etmek anlamına gelmektedir.//<iostream> :i = input yani giriş ( dışarıdan programa değer girmek ) ve o = output yani çıkış ( sonuçların ekrana yazdırılması ) işlemlerinin tutulduğu temel c++ kütüphanesidir.
using namespace std;
//std :
//Standart kelimesinin kısaltılmış halidir. C++ ın tüm standart kütüphane bileşenlerinin tanımlı olduğu //bir isim uzayıdır.
void main ()//ana program
//main( ) :
//Programın ana metodudur. C++ kodları çalıştırıldığında main metodundan başlarlar.
Örnek kod:
#include<iostream>using namespace std;
void main ()
{
int yas;
cout<<"yasinizi giriniz:";
cin>>yas;
cout<<yas<<endl;
}
C++ DİLİNDE AÇIKLAMA SATIRLARI:
1. Açıklama satırları kodlarımızın yanına hatırlatıcı notlar ya da kod ile ilgili bilgi vermek için kullanılan yazılardır.2. C++ da açıklama yapmak için satırın başına “ // “ konulmalıdır.
3. C++ editöründe açıklama satırları yeşil renkte görünür ve C++ derleyicisi kodları okurken bu satırları okumaz.
4. Açıklama satırlarına, günlük konuşma dilinde yazdığınız gibi, istediğiniz karakteri ( boşluk, Türkçe karakter vs ) kullanabilirsiniz. Derleyici bu satırları görmeyeceğinden hiçbir sorun teşkil etmeyecektir.
5. Eğer açıklama satırınız birden fazla ise /* …… */ şeklinde toplu açıklama satırı kullanabilirsiniz.
COUT ( ÇIKIŞ ) KOMUTUNUN KULLANILMASI
cout: “C++ out” kelimesinden türetilen türetilmiştir. Burada out kelimesinden anladığımız üzere bilgisayardan kullanıcıya çıkış işlemi (karakter, sayı, metin vs. ekrana yazdırmak ) için kullanılır.
Genel kullanımı cout<<degisken1<<degisken2 … ; şeklindedir. Eğer metin yazdırılacaksa değişken yerine yazdırılmak istenen metin, cout<<"Merhaba"; örneğinde olduğu gibi “ “ çift tırnak arasına yazılır.
endl : İngilizcede end of line yani satır sonu anlamına gelmektedir. Bir alt satıra geçmek için kullanılır.
\n : Metinsel ifadeyi alt satıra geçirmek için kullanılır. Endl ile aynı işi yapar, ama metinlerin arasına da yazılabildiği için endl’ye göre daha kullanışlıdır.
\t : Metinsel ifadeler arasında 8 karakter ( tab kadar ) boşluk bırakmak için kullanılır.
Örnek:
Kullanıcının yaşını sorup yaşını ekrana yazdıran program:
#include<iostream>using namespace std;
void main ()
{
int yas;
cout<<"yasinizi giriniz:";
cin>>yas;
cout<<yas<<endl;
}
#include<iostream>
using namespace std;
void main()
{cout<<"3+4= "<<3+4<<endl;
cout<<"3+4="<<"\t"<<3+4;
cout<<"hava guzel"<<endl;
cout<<1<<""<<2<<""<<3<<""<<4<<""<<5;
}
DEĞİŞKEN NEDİR ?
1-) Değişken; bilgisayarın hafızasında depolonan bilgiyi gösteren bir semboldür. Bu bilgiye değişkenin değeri denir.2-) Atama yardımıyla değişkenin değer alması değişken=ifade ; şeklinde olur.
3-) Bu durumda öncelikle ifade hesaplanır ve değeri değişkene atanır .
DEĞİŞKEN TANIMLAMA KURALLARI:
1. Değişken isimleri 32 karakter içerebilir, 32 den sonrasını editör dikkate almaz.2. Değişken adları ingiliz alfabesinde bulunan karakterler (A-Z) veya (a-z) yada rakamlar (0-9) ile yazılmalıdır.
3. Değişken tanımlanırken Türkçe karakterler ( ç , ğ , ı , ü ,ö ,ş ) kullanılmamalıdır.
4. Değişken isimleri büyük küçük harf kullanımına duyarlıdır. Yani orta , Orta , ORTA , oRTa dördü de farklı değişkenlerdir.
5. Değişken isimleri rakam ile başlayamaz. Örnek 1sayi yerine sayi1 demelisiniz.
6. Değişkenlerin arasında boşluk kullanılmaz. sayi 1 yerine sayi_1 kullanabilirsiniz.
7. Değişken tanımlanırken alt çizgi “ _ “ den başka özel karakter kullanılmaz.
8. Cin, cout, min, max … gibi C++ kodlarında var olan metinler değişken ismi olarak verilemez
DEĞİŞKEN TİPLERİ:
İnt : İnteger’in kısa adıdır. Tamsayı değişkenidir ve değerleri … -3 , -2 , -1 , 0 , 1 , 2 , 2 … biçimindedir.float : Ondalıklı ( küsüratlı ) saylar için kullanılan değişken tipidir, tamsayılar kümesini de kapsar. Değerleri: 0.023 , -2.3 , 4.06 , 4.0 , 6 , 7.1 … şeklinde olabilir.
double : floattan duyarlılığı daha yüksek olan ondalık sayılar için kullanılan değişken tipidir. Değerleri : 4.0 , 6 , 7.1 , 7.6578886555 , -5.12356666 …. Şeklinde olabilir.
char : Bir karakter yada karakter dizisi ( katar ) tanımlamak için kullanılır. Her zaman bu karakterler harf olmak zorunda değildir saylar da bir karakter olarak alınabilir. Örnek : a, A , c , C , 1 , 5 … karakterlere atama yaparken ‘ ‘ tek tırnak arasına yazılırlar. Eğer karakterin dışarıdan girilmesi isteniyorsa ve kullanıcı birden daha uzun boyut bir karakter girdi ise, editör girilen karakterlerin ilkini kabul edip değişkene atar.
String : Metinsel karakterlerdir. Tanımlandıktan sonra atama yapılırken değerler “ “ çift tırnak arasına yazılır. Örnek değerler : ali , Kızılcabolukspor....
Çıkarımlar:
1. Her değişkenin bir tipi olmalıdır.2. Değişkenler teker teker alt alta yazılarak tanımlandığı gibi, araya virgül koyarak ve en başta bir kez değişken tipini belirterek yan yana da yazılabilir.
3. Değişkenler önce tanımlanıp sonra değer ataması yapıldığı gibi, tanımlandıkları anda da değer ataması yapılabilirler.
4. Biden fazla değişken tipi araya noktalı virgül konularak aynı satırda bildirilebilir.
5. Değişkenlerin tip bildirimlerinin programın başında yapılması önerilir, İstenirse programın içindede yapılabilir.
6. Noktalı virgül’den sonra satır devam ettirilebilir.
CİN ( GİRİŞ ) KOMUTUNUN KULLANILMASI:
cin:“C++ in” kelimesinden türetilmiştir. İn’den de anlaşılacağı üzere dışarıdan ( klavyeden veya dosyadan ) bilgisayara karakter, sayı, metin vs. girişi yapmak için kullanılır.Genel kullanımı cin>>değişken1>>değişken2 … ; şeklindedir.
//Bir sayinin karesini alan program
#include<iostream>
using namespace std;
void main()
{
int sayi;
cout<<"sayiyi gir:";cin>>sayi;
cout<<sayi*sayi<<endl;
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder